De Amerikaanse presidentsverkiezingen 2004

Nog tot de presidentsverkiezingen van 2008


Home
About this weblog
Bronnen
Mail mij
Atom
This gif is freely copyable. Just right click, save Powered by
RSSify at WCC

This page is powered by Blogger. Isn't yours?

dinsdag, november 16, 2004
Wie verdiende er het meest aan de verkiezingen?
Dat de kandidaten flink veel geld hebben uitgegeven aan de verkiezingen is inmiddels meer dan duidelijk. Maar wie hebben er van al die miljoenen dollars geprofiteerd? In ieder geval de tv-stations die de dollars mochten incasseren die aan tv-spots werden uitgegeven. Nooit eerder in de verkiezingsgeschiedenis hebben die stations (met name in de swing states overigens) zoveel verdiend aan het kiezen van een president.
Andere groepen die lekker hebben kunnen incasseren, zijn de politiek strategen, de mediaconsultants de juristen en de opiniepeilers.
Zoals daar zijn:
Olsen & Shuvalov, een direct marketingbedrijf uit Texas, nog opgericht door Karl Rove, ontving voor bewezen diensten 34 miljoen dollar van de Bush-campagne. Rove heeft geen financiële belangen meer in het bedrijf.
Integral Resources, een telemarketingbedrijf uit Boston, opgericht door een van de voormalige assistenten van John Kerry, werkte voor de Kerry-campagne en ontving daar 1,8 miljoen dollar voor.
De Thunder Road Group, een mediabedrijf opgericht door Jim Jordan, de voormalige campagneleider van Kerry, ontving 4,1 miljoen dollar voor betaalde diensten van een van de onafhankelijke linkse groepen die anti-Bush-spotjes lieten maken.
Meer dan 60 bedrijven verdienden een miljoen of meer aan de kandidaten en de onafhankelijke groepen.
Het meeste geld ging zoals gezegd op aan tv-spots, maar er waren ook andere uitgaven. De Bush-campagne betaalde 2,2 miljoen dollar aan het Witte Huis voor het gebruik van Air Force One. De Kerry-campagne betaalde 557.000 dollar voor het gebruik van de Flying Squirrel, een privé-vliegtuig van Teresa Heinz Kerry.
De Bush-campagne betaalde 492.270 dollar aan Reynolds Plantation, een vakantiecomplex in Georgia, waar een aantal grote donoren in de watten werden gelegd. De Kerry-campgne betaalde huur aan advocatenkantoor Piper Rudnick in Washington, een bedrijf waar een aantal van Kerry's top-fondsenwervers werkt.
Maar de grote klappers maakten mediabedrijven Maverick Media en Riverfront Media. Zij kregen elk meer dan 110 miljoen dollar om tv-spotjes geplaatst te krijgen bij de tv-stations. Zij werkten op commissiebasis (tussen de 2 en 9 procent).
Maverick is opgericht door Bush-strateeg Mark McKinnon en heeft altijd maar één klant gehad: George W. Bush. Riverfront is opgericht door Kerry-strategen Bob Shrum (de man die overigens al zijn belangrijke campagnes wist te verliezen) en Jim Margolis, speciaal voor de Kerry-campagne. Ook het eigen bedrijf van Shrum, Shrum Devine Donilon, kreeg nog eens 2,5 miljoen dollar.
Media Strategies & Research en Mentzer Media Services deden de zendtijdinkoop voor de 527-organisaties. Media Strategies ontving 55,7 miljoen dollar van 5 linkse 527's, inclusief de Media Fund en MoveOn.org. Mentzer deed het met drie conservatieve 527's voor 40,6 miljoen dollar niet veel slechter. De twee grootste waren klanten: Progress for America Voter Fund en Swift Vets and POWs for Truth.
Opiniepeilers verdienden ook leuk: Mellman Group peilde voor 2,1 miljoen dollar bij elkaar namens de Kerry-campagne. Maar omdat ze door het werken aan de campagne ook andere klanten moeten teleurstellen, is het bedrag geflatteerd (tenminste, dat zegt Mark Mellman zelf).




© Marc van Gestel 2003 - 2004